Ви увійшли як Гість
Група "Гості"
Середа, 04.24.2024, 9:35 PM
Головна | Мій профіль | Вихід | RSS

Меню сайту

Вхід на сайт

Пошук

Свята та події

Календарні свята та події. Спілкуємося українською

Календар

«  Вересень 2021  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
  12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
27282930

Корисні лінки

Головна » 2021 » Вересень » 3 » Про що говорить нам АБЕТКА ДЛЯ ДИРЕКТОРА: формування інклюзивного, розвивального та мотивуючого до навчання освітнього простору
1:50 PM
Про що говорить нам АБЕТКА ДЛЯ ДИРЕКТОРА: формування інклюзивного, розвивального та мотивуючого до навчання освітнього простору

Приміщення та територія закладу освіти облаштовуються з урахуванням принципів універсального дизайну та/ або розумного пристосування

Зміни, які відбуваються у суспільстві, — економічні, політичні, соціокультурні, демографічні — стосуються також і закладів освіти, потребуючи адаптації освітнього середовища та освітнього процесу до потреб кожної людини. Тому заклад освіти має забезпечувати максимально зручне для всіх учасників освітнього процесу середовище, яке відповідає основним принципам інклюзивної освіти, рівності та поваги до прав людини. Як можна реалізувати ці принципи в облаштуванні конкретного закладу?

Є принаймні два можливі шляхи:

1. Застосування принципу універсального дизайну при проєктуванні закладу чи його реконструкції;

2. Застосування принципу розумного пристосування у вже збудованих приміщеннях.

Принцип універсального дизайну передбачає планування навколишнього середовища так, щоб у ньому було якомога комфортніше усім людям незалежно від їхнього віку та фізичних чи когнітивних можливостей, без необхідності використання допоміжних (адаптивних) засобів.

7 принципів універсального дизайну:

1. Принцип рівності та доступності середовища для кожного: дизайн має бути призначений для використання особами з різними фізичними та когнітивними можливостями.

2. Гнучкість у використанні середовища: дизайн пристосовано до потреб і можливостей багатьох осіб (наприклад, різна висота полиць). В організації освітнього процесу — це використання гнучких методів навчання, викладання, пристосування навчального матеріалу, програм до особливостей розвитку дитини.

3. Простота й інтуїтивність використання незалежно від досвіду, освіти користувачів, мовного рівня та віку.

4. Сприйняття інформації, незважаючи на сенсорні можливості користувачів (використання світла, кольору, текстури).

5. Терпимість до помилок користувачів: дизайн зменшує можливі наслідки несподіваних і ненавмисних дій (наприклад, від пошкодження обладнання, коли небезпечні елементи повністю ізолюються від користувача).

6. Не призводить до втоми: дизайн розраховано на незначні фізичні ресурси користувачів.

7. Наявність необхідного розміру і простору при підході, під’їзді, незважаючи на фізичні розміри, стан та мобільність користувача (наприклад, вхід до приміщення школи — один для всіх, але достатньо широкий).

Універсальний дизайн не є якимось унікальним стилем. Головне, що все проєктується, виробляється таким, щоб ним повною мірою могла скористатись кожна людина.

Якщо закладення принципів універсального дизайну приміщень та території можливе на етапі проєктування будівлі чи її реконструкції, то у вже побудованому закладі освіти можна застосувати принцип розумного пристосування.

Можливі форми розумного пристосування в організації освітнього середовища:

• внесення змін чи модифікацій до будівель (як ззовні, так і всередині) — це може бути встановлення пандусу, зміна розміру дверного проходу, встановлення автоматичних дверей, перефарбування приміщення в контрастні кольори;

• пристосування (модифікація) простору — це може бути забезпечення доступності туалетних кімнат, достатній для пересування простір між меблями у класній кімнаті, зонування приміщення (початкова і старша школа, зони для прийому їжі учнів початкових класів та старшокласників);

• інформативність (наявність позначок, написів на дверях, вказівників);

• обладнання (підйомники, лампи на столах, меблі, висота яких регулюється).

Варто пам’ятати, що розумне пристосування може знадобитись не тільки дитині, але й її батькам, працівникам закладу, щоб вони могли повноцінно брати участь у шкільному житті. Жодна людина не повинна відчувати на собі дискримінацію через недоліки в облаштуванні простору школи.

Облаштування освітнього середовища школи має бути невід’ємною частиною стратегії розвитку закладу. Залежно від можливостей засновника та потреб громади, керівник закладу спільно із засновником розробляють план заходів для поліпшення доступності закладу (наприклад, як частину стратегії розвитку закладу) та поступово його втілюють.

Як підготувати план заходів для поліпшення доступності закладу:

• вивчити потреби учасників освітнього процесу (анкетування учнів із залученням учнівського самоврядування, батьків, педагогів);

• оглянути приміщення та територію і визначити першочергові кроки та дії, які не потребують фінансових витрат і можуть бути виконані одразу;

• визначити пріоритетні потреби на найближчу перспективу;

• спланувати кроки (із попередніми кошторисами робіт);

• включити план доступності до стратегії розвитку закладу з відображенням його реалізації у поточному плануванні та моніторингу виконання у річному звіті.

►Що оцінюємо

• Чи зручно у закладі усім учасникам освітнього процесу? Чи в рівній мірі вони можуть користуватися приміщеннями та територією?

• Як почувають себе у закладі діти з особливими освітніми потребами? Чи всі їхні потреби враховано при організації середовища?

• Чи має школа план дій (кроків) для покращення доступності? Чи узгоджений цей план із засновником? Чи є прогрес у його реалізації? `

►Методи збору інформації

• Спостереження (за освітнім середовищем).

• Опитування (анкетування учнів, педагогів та батьків).

►Джерела

Про принцип розумного пристосування, зокрема в освіті:

Федорович І. Розумне пристосування. Від теорії до практики [Електронний ресурс] / Ірина Федорович — Режим доступу: https://library.fes.de/pdf-files/bueros/ ukraine/13736.pdf

Про універсальний дизайн:

Софій Н. З. Універсальний дизайн в освіті: посібник [Електронний ресурс] / Н. З. Софій // ТОВ «Видавничий дім «Плеяди» — Режим доступу: http://www.ussf.kiev.ua/ ieeditions/282/

Васюник-Кулієва М. Універсальний дизайн в освіті [Електронний ресурс] – Режим доступу: http://education-ua.org/ua/articles/938-universalnij-dizajn-v-osviti

Архітектурна доступність шкіл: Навчально-методичний посібник [Електронний ресурс] — Режим доступу: http://www.education-inclusive.com/wp-content/docs/ architecturna-dostupnist-shkil.pdf

Школа для кожного: посібник / Упорядник Байда Л. Ю. — К., 2015 — 60 с.

Як підтримати учнів з ООП. Адаптації середовища, стратегій, завдань і оцінювання [Електронний ресурс] — Режим доступу: https://nus.org.ua/articles/yak-pidtrymatyuchniv-z-oop-adaptatsiyi-seredovyshha-strategij-zavdan-i-otsinyuvannya/

Універсальний дизайн: Освіта [Електронний ресурс] — Режим доступу: http://ud.org. ua/prikladi/navchalni-zakladi

Абетка для директора, розділ 3, напрям 1, критерій 1.3.1, с.41-45

Категорія: Консультування | Переглядів: 179 | Додав: shevnadi | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
avatar